بلاگ

رژیم فستینگ چیست و چه عوارضی دارد؟

رژیم فستینگ چیست و چه عوارضی دارد؟
5/5 - (1 امتیاز)

در سال‌های اخیر از رژیم فستینگ زیاد صحبت شده است و بیشتر با وعده‌هایی همچون بهبود سلامت و کنترل وزن همراه بوده است. به طور کلیث رژیم های غذایی اگر به درستی انتخاب شوند، می توانند همچون گیاهان دارویی عملکرد مطلوبی داشته باشند اما برخی از آن ها نیز می توانند عوارضی ایجاد کنند.

این رژیم برپایۀ محدودکردن شدید کالری طی چند روز در هفته یا یک وعدۀ غذایی کوتاه در هر روز، است. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند دوره‌های طولانی رژیم فستینگ باعث ترمیم سلولی، بهبود حساسیت به انسولین، افزایش سطح هورمون رشد انسانی و افزایش طول عمر می‌شود.

عوارض رژیم فستینگ چیست؟

برخلاف رژیم‌های غذایی سنتی رژیم غذایی فستینگ هیچ قاعده‌ای در مورد این‌که چه غذاهایی «باید» یا «نباید» خورده شود، وجود ندارد و به‌جای آن، زمان غذا خوردن مهم است.

برخی از عوارض جانبی منفی جسمی و روانی و پیامدهای این نوع رژیم شامل موارد زیر است:

  • گرسنگی مفرط سردرد
  • سبکی سر
  • مسائل گوارشی
  • تحریک‌پذیری و سایر تغییرات خلقی خستگی و افت انرژی
  • بوی بد دهان
  • اختلالات خواب
  • کم‌آبی بدن
  • سوءتغذیه

بیشتر بدانید: قویترین گیاه لاغری

عوارض رژیم فستینگ چیست؟

فستینگ و نقش آن در پرخوری

یکی از موضوعات جالب توجه در عوارض رژیم فستینگ این است که این رژیم‌ها برای بسیاری از افراد، زمینه ایجاد یک فشار بیولوژیکی قوی برای پرخوری را فراهم می‌کنند، زیرا هورمون‌های اشتها و مرکز گرسنگی در مغز زمانی که فرد از غذا محروم شده باشد، بیش‌از حد تحریک می‌شوند.

در نتیجه فرد تمایل دارد تا به خود پاداش دهد و پس از جمع شدن این فنر غذا نخوردن به یکباره ممکن است به سمت خطر تن‌دادن به عادات غذایی ناسالم در روزهایی که در رژیم نیست، برود.

افزایش وزن در رژیم غذایی فستینگ

اگرچه رژیم فستینگ نویدبخش کاهش وزن است، اما شواهدی نیز در مورد فواید معکوس این رژیم روی افراد مسن وجود دارد.

افراد مسن در طول فستینگ ممکن است وزن زیادی از دست بدهند که این امر می‌تواند بر استخوان‌ها، سیستم ایمنی کلی بدن و سطح انرژی آن‌ها تأثیر بگذارد.

افزایش وزن در رژیم غذایی فستینگ

ایجاد احساس گرسنگی در رژیم غذایی فستینگ

برخی از محققان بر این باورندیک یک احساس واقعی مانند احساس گرسنگی در ایجاد بدخلاقی، بدقلقی یا عصبانیت مسئول است، هرچند در مورد میزان نقش این احساس در بروز مشکلات رفتاری اختلاف نظر وجود دارد.

واقعیت غیرقابل انکار اما اینجاست که این طیف احساسات همراه با احساس ناکامی و ناتوانی در خوردن، آن هم زمانی که بدن می‌گوید گرسنه است به‌وجودمی‌آید. در تئوری، اگر فردی در اواخر روز یا شب پروتئین کافی مصرف می‌کند، نباید اول صبح گرسنه بماند، اما برخی افراد بدنی مقاوم نسبت به این موضوع داشته و با گرسنگی فستینگ مشکلی ندارند.

عوارض فستینگ برای مصرف کنندگان داروهای خاص

حذف وعده‌های غذایی یا محدود‌کردن شدید کالری می‌تواند برای افراد مبتلابه بیماری‌های خاص مانند دیابت خطرناک باشد؛ این مورد برای افرادی که داروهای فشارخون یا بیماری قلبی مصرف می‌کنند نیز صدق می کند زیرا در طول دوره‌های طولانی‌تر از حد معمول رژیم فستینگ، مستعد عدم تعادل سدیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی هستند.

این افراد ممکن است چنان حساس باشند که طی روزهای اول فستینگ فوراً متوجه تغییراتی در بدن و سیستم گوارش خود شده و طاقت فستینگ را نداشته باشند.

فستینگ در ایجاد یبوست چه نقشی دارد؟

مشکلات گوارشی تنها مختص رژیم غذایی فستینگ نیست و هر رژیم غذایی می‌تواند باعث ناراحتی معده شود به ویژه هنگامی که مایعات، ویتامین‌ها، پروتئین یا فیبر کافی دریافت نشود.

فراموش‌کردن نوشیدن آب در طول ساعات رژیم فستینگ آسان است، اما ۱۶ ساعت در روز را بدون مایعات کافی گذراندن، مثل یک فاجعه برای معده و روده محسوب می‌شود. بنابراین، فستینگ برای کسانی که نمی‌توانند عمل دفع را به‌طورمنظم (یا اصلاً) انجام دهند، مناسب نیست.

عوارض فستینگ برای مصرف کنندگان داروهای خاص

چه کسانی نباید رژیم فستینگ بگیرند؟

دست آخر اینکه افراد زیر نباید بدون مشورت با پزشک متخصص روزه یا رژیم فستینگ بگیرند:

  • مبتلایان به بیماری قلبی یا دیابت نوع ۲
  • زنان باردار یا شیرده
  • افراد مبتلابه بیماری مزمن
  • سالمندان کودکان

بیشتر بدانید: معجون لاغری شکم و پهلو

نکته پایانی

در این مطلب به این سؤال پرداختیم که رژیم فستینگ چیست و چه عوارضی دارد. همانطور که عنوان شد این رژیم بر پایه نخوردن و نوعی روزه داری طولانی استوار است و از این رو می تواند عوارضی برای دستگاه گوارش و دیگر مواردی همچون پرخوری باشد.

بنابراین برای رفتن به سمت رژیم فستینگ باید با پزشک متخصص مشورت کنید. شما می توانید در کنار رژیم های غذایی از انواع دمنوش استفاده کنید که بی ضرر هستند. برای این منظور می توانید به وبسایت عطاری آنلاین پورداد طب سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *